De Verklaring Omtrent Gedrag (VOG)

3 december 2019 19:00

Tijdens de ALV is het punt VOG ingebracht door het bestuur. Door de positieve discussie welke ontstond zijn er in dit onderwerp geen besluiten genomen behalve dat het bestuur heeft toegezegd dit verder te onderzoeken.

Doordat het bestuur heeft voorgesteld om de verplichte VOG in te voeren doen wij als bestuur hierbij de uitleg over het hoe en/of wat. Mocht dit vragen of onduidelijkheden oproepen dan horen wij dit graag terug.

De VOG is een verklaring van het ministerie van Veiligheid en Justitie waaruit blijkt dat het gedrag uit het verleden van een persoon geen bezwaar oplevert voor het gevraagde doel bij een sportvereniging. Een Verklaring Omtrent het Gedrag staat ook wel bekend als bewijs van goed gedrag.

Door als vereniging een VOG te verlangen van iedereen die in zijn functie in aanraking komt met minderjarigen, mensen met een verstandelijke beperking, of andere kwetsbare groepen, laten we zien dat we de veiligheid van onze leden serieus nemen. Grensoverschrijdend gedrag wordt daarmee verder beperkt, een 100% garantie is de invoering van het VOG natuurlijk niet, wel nemen wij maatregelen om ervoor te zorgen dat de kans dat dergelijk gedrag bij onze vereniging plaatsvindt, zo klein mogelijk is.

Nieuwe vrijwilligers, dat kunnen kaderleden zijn die zich bij de vereniging aanmelden maar ook bestaande leden die als leider of trainer gaan acteren of jeugdigen die dat al doen maar de 18-jarige leeftijd bereiken, krijgen vanuit de vereniging de aankondiging dat voor hen een VOG is aangevraagd. Kort daarna ontvangt de betreffende persoon van het Ministerie van Justitie een mail, waarmee uiteindelijke de gratis VOG wordt aangevraagd.

Als dat verzoek is ingediend, wordt normaliter binnen een week het VOG op het privéadres ontvangen. Het officiële document dient daarna bij de vereniging ingeleverd te worden, dat kan op wedstrijddagen via het wedstrijdsecretariaat en op andere momenten kan het VOG is het postbakje “Ledenadministratie” in de bestuurskamer achter gelaten worden.

Wij willen iedereen voor wie de vereniging een VOG aanvraagt, verzoeken om de procedure spoedig na ontvangst van de vooraankondiging en het mailbericht van Dienst Justis, een vervolg te geven en het ontvangen VOG daarna zo snel mogelijk bij de vereniging aan te bieden.

Zie ook :

Vanuit NOC/NSF:

Wil je alle in en outs over de VOG in 75 seconden, klik dan hier https://watdevog.nl/#wat-de-vog

Lees verder ook: https://centrumveiligesport.nl/doelgroepen/bestuurders-en-begeleiders/seksuele-intimidatie-en-misbruik/aanvragen-verklaring-omtrent-gedrag-vog

Wat te doen als een vrijwilliger geen VOG kan tonen, omdat deze geweigerd is?

Het komt voor dat iemand géén VOG krijgt afgegeven door de screeningsautoriteit Justis. Is er ook op uw vereniging een vrijwilliger die geen geldige VOG kan laten zien, lees hier ons advies wat te doen bij een geweigerde VOG.

Met vriendelijke groeten,

Bestuur vv Terneuzense Boys