Sponsors

Core Training

Na de succes volle Core training van vrijdagavond 21 september is er een 2e sessie op woensdag 10 oktober. Hierbij zullen oefeningen worden gedaan en toegelicht om rug, lies en hamstring blessures te voorkomen en genezing te bevorderen. Verder zal er apart een toelichting zijn voor trainers en ouders.
 
Ben je als speler blessure gevoelig is dit zeker een aanrader.
Heb je als trainer veel geblesseerde spelers in je team dan is het een must om bij de informatiebijeenkomst aanwezig te zijn.

Laat een ieder in jullie teams die met deze zaken sukkelt of hier in geinteresseerd is hierbij aanwezig zijn.

Aanvang zal 19.45 uur zijn (onderdeel training A1, B1, B2 & B3)
 
Met vriendelijk groeten,
Willie Kaijser
0115-697361
 
Core-stability
Bij sporten komt het vaak voor dat spieren eenzijdig zijn ontwikkeld, omdat de training vaak gericht is op het verbeteren van een bepaalde spiergroep. Wielrenners bijvoorbeeld, zijn voornamelijk bezig met het verbeteren van de beenspieren. Hierdoor komt het regelmatig voor dat sporters last krijgen van de rug, schouders of nek. Dit komt doordat tijdens trainingen en wedstrijden deze spieren vaak langdurig statisch belast worden. Daarom is het in elke sport zo belangrijk dat de rompspieren getraind worden om zo een goede rompstabiliteit te creëren (core-stability). In het verleden werden vaak alleen de buikspieren extra getraind, echter is dit niet voldoende. Ook de rug en bekken verdienen aandacht. 
 
Wat is stabiliteit nou precies?
De stabiliteit van het gewricht is afhankelijk van drie pijlers: 1) de spieren 2) de botten, ligamenten en gewrichtskapsels 3) het zenuwstelsel (aansturingsmechanismen van de spieren). Core-stability is de  mate waarin deze drie systemen kunnen samenwerken, zodat ze op een veilige en efficiënte manier krachten kunnen overbrengen. Wanneer dit goed is ontwikkeld is er sprake van een goede stabiliteit. Echter wanneer dit onvoldoende ontwikkeld is kan die op termijn lijden tot blessures. Bovendien zorgt een goede stabiliteit ervoor dat uit andere spiergroepen een hoger rendement gehaald kan worden.
Doel core oefeningen
Het uiteindelijke doel van de romptraining is om de spieren van de romp zo effectief mogelijk te gebruiken, zodat de positie van de wervelkolom tijdens diverse krachtinspanningen goed te beheersen is. In feite ben je in staat om “klappen”  op te vangen wat verder geen invloed heeft op de stabiliteit van je lichaam. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een schouderduw bij voetbal. Wanneer je core stabiliteit niet goed getraind is, raak je hierbij uit balans en verlies je het duel. In feite vormen de spieren onderin de romp de basis waarop de rest van de rug steunt. Tijdens een inspanning zijn de spieren onderin de rug constant aangespannen. Daarom worden deze spieren ook gezien als stabilisatoren van de onderrug. Echter hoeven deze spieren niet heel sterk te zijn, maar moet het uithoudingsvermogen en de coördinatie hiervan goed zijn.
Delen

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!